Edmonton Funicular - KebonyPolska

Edmonton Funicular

Lokalizacja: Edmonton, Alberta (Canada)
Architekt: Dialog Design
Fotograf: Brock Kryton
Edmonton Funicular kolejka linowa

Kosztująca 24 miliony dolarów kolejka linowa Edmonton Funicular, oficjalnie nazwana 100 Street Funicular and Frederick G. Todd Lookout, została otwarta w 2017 roku w centrum Edmonton. Przypominająca skrzynkę, zmechanizowana linowo, nachylona winda, kolejka linowa może przewozić urządzenia wspomagające poruszanie się, rowery i wózki dziecięce, a także biegnie obok schodów dla tych, którzy wolą chodzić. Znajduje się w centrum miasta. Edmonton i została sfinansowana ze środków publicznych, aby uczynić dolinę rzeki Edmonton – największy publiczny obszar zielony w mieście – bardziej dostępną.

 

Łączy się ona z promenadą i podwyższonym punktem widokowym. Na dole rowerzyści mogą przejść promenadą do punktu widokowego z panoramicznym widokiem na dolinę. Schody lub winda z punktu widokowego schodzą przez resztę drogi. Schody mają wbudowane siedzenia i specjalną ścieżkę dla biegaczy równoległą do toru kolejki linowej. Po jednej stronie biegacze będą mogli podskakiwać w górę lub w dół, podczas gdy po drugiej stronie znajdą się betonowe bloki do siedzenia.

 

Banford twierdzi, że schody mają około 170 stopni i są wykonane z drewna Kebony – ekologicznego materiału znanego ze swojej trwałości. „Według firmy architektonicznej Dialog, która zaprojektowała cały projekt: „Na materialność i ogólną formę projektu duży wpływ ma istniejąca infrastruktura łącząca system dolin rzecznych miasta. Dolina rzeki jest połączona serią meandrujących drewnianych schodów, promenad i mostów ze stali odpornej na warunki atmosferyczne i jest to doświadczenie, które jest wzmocnione przez projekt.

 

Na promenadzie i elewacjach architektonicznych zastosowano drewno kebony. Nie tylko pięknie wygląda i zapewnia ciepło, ale także ma doskonałą stabilność wymiarową i odporność na gnicie, dzięki czemu wytrzymuje 6 razy dłużej niż drewno impregnowane ciśnieniowo. „Zarówno kolejka linowa, jak i winda mają szczegóły konstrukcyjne” – powiedział – „od alfabetu Braille’a na przyciskach po dodatkowe oświetlenie i zabezpieczenia, mające na celu zwiększenie dostępności”.

Galeria